به گزارش مشرق، «ابوالفضل خلخالی» افزود: باید میزان عرضه و تقاضای خودرو در بازار در بازههای قیمتی مختلف بهطور مثال از پنج هزار تا هفت هزار دلار، از هفت هزار تا ۱۰ هزار دلار، از ۱۰ هزار تا ۱۴ هزار دلار و غیره بهدقت شناسایی و همچنین در تولیدات داخلی در همین بازههای قیمتی مشخص شود.
وی بیان داشت: این کار باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستکم برای ۱۰ سال اخیر اجرایی و متناسب با آمارها، میزان عرضه و تقاضای خودرو در سال ۱۴۰۱ پیشبینی شود؛ همچنین متناسب با خلأهای موجود در هر بازه قیمتی، اجازه واردات داده شود.
خلخالی ادامه داد: برخی منابع ارزی در خارج از کشور وجود دارد که از طریق آنها میتوان نسبت به واردات خودرو اقدام کرد تا مقوله واردات فشاری به منابع ارزی کشور و درنتیجه نرخ ارز وارد نکند.
وی بر لزوم حمایت و احیاء سایر تولیدکنندگان خودرو در کشور تاکید کرد و گفت: وقتی به دنبال افزایش عرضه خودرو هستیم، لزوماً نباید روی ایرانخودرو و سایپا تمرکز کنیم بلکه خودروسازان دیگری داریم که از قابلیتهای لازم برخوردارند اما در چند سال اخیر با مشکلاتی مواجه شدند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته اساسی این است که واردات خودرو نباید به تولید داخل لطمه بزند و تولید با کیفیت متناسب با نیاز کشور باید در اولویت باشد.
وی تاکید کرد: برای رفع وضعیت کنونی کیفیت خودروها، باید از سوی نهادهای ناظر ازجمله سازمان ملی استاندارد فشار لازم به خودروسازان وارد شود.
خلخالی معتقد است: پلتفرمهای جدید خودرویی کشور این قابلیت را دارند که کیفیت بالاتری به مشتریان ارائه دهند.
وی، تجمیع قوای خودروسازان باهدف ارتقای کیفیت را خواستار شد و گفت: بهطور مثال میتوان از موتورهای تولیدی ایرانخودرو در محصولات سایپا استفاده کرد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: موارد یادشده میتواند التهاب بازار خودرو را در بلندمدت حل کند، اما باید گفت از سال ۹۷ تاکنون هیچ راهکار کوتاهمدتی که پاسخگوی نیازها باشد یافت نشده است.
وی گفت: اگر صبر و تحمل داشته باشیم، در مدت یکی دو سال التهاب از بازار خودرو برداشته میشود و میتوان به شرایط معقولی در این بازار رسید.